...

SFO

Velkommen til Sengeløse SFO

Vi er glade for at byde jer velkommen til Sengeløse SFO, som er en del af Sengeløse Skole. Vi er normeret til ca. 200 skønne børn.

Vi er aldersopdelt i to afdelinger:

SFO Åen har børn fra 0.-1.klasse.                 Tlf.nr. 43353003

SFO Åløbet har børn fra 2. og 3.klasse.       Tlf.nr. 43353004

Sengeløse SFO er et tilbud til skolens elever i 0., 1., 2. og 3. klasse. Pædagogerne arbejder hver dag målrettet med at skabe trygge rammer for et fritidsliv fuld af leg, udvikling, samvær og fællesskab for alle vores børn. Vi arbejder ud fra Høje Tåstrup Kommunes mål og indholdsbeskrivelse for SFO´erne. Hvor vi målrettet arbejder med at lære børnene sociale færdigheder, der skal bruges til at opbygge venskaber og indgå i fællesskaber, så alle børn har nogle at lege med, at de fungerer i relationer og danner nye venskaber.

Leg og aktiviteter

Hverdagen i vores SFO indeholder mange elementer. De kan lege med andre børn og deltage i forskellige pædagogiske aktiviteter. Disse aktiviteter er planlagt og styret af pædagogerne med medinddragelse af børnenes interesser, tidens trend og med et fokus på relationer på tværs af alder, klasse og køn. Leg er en vigtig del af børnenes udvikling, og der prioriteres tid og mulighed for både spontane og uplanlagte lege samt lege, der igangsættes af det pædagogiske personale. Vores afdelinger er indrettet med mulighed for meget leg, som tilgodeser både piger og drenge.

Sprog og kommunikation

Vi arbejder dagligt med børnenes sproglige og kommunikative kompetencer. Det pædagogiske personale har en anerkendende tilgang til børnene, og der arbejdes med at håndtere forskellige følelser, tanker og holdninger. Børnene får hjælp i konfliktsituationer, både med løsninger men også med at få sat ord på. Derved opnår børnene kompetencer i at lytte, vise respekt og sætte sig i andres sted.

Kost bevægelse og sundhed

Bevægelse og idrætsaktiviteter er en del af de pædagogiske tilbud. Vi udnytter vores dejlige omgivelser både inde og ude til dans, boldspil, pædagogisk idræt etc. Dette kan både være børnestyret og voksenstyret. Skoven bliver brugt til alt fra fælleslege til hulebygning. Legepladser med gynger, klatremuligheder og tag-fat-lege med forhindringer. Vores store græsarealer har plads til rundbold, fodbold, picnic, bålpladser hvor der synges, fortælles røverhistorier og snittes med knive. Derudover bruger vi skolegården til at sjippe, hulahopringe, tegne med kridt, køre mooncars, spille basketball, danse til musik og mange andre aktiviteter. Vi serverer hver eftermiddag et sundt mellemmåltid fra vores køkken. Dette er en pædagogisk aktivitet, hvor børnene for så vidt muligt i samarbejde med det pædagogiske personale forbereder og serverer mad til resten af børnene.

Miniklub

Miniklubben er et tilbud for mindre grupper af børn i 0. og 1. klasse. Aktiviteterne er forskellige fra gang til gang afhængigt af, hvad det er for en gruppe børn, der er i miniklub. Men det kan f.eks. være aktiviteter i værkstedet, i gymnastiksalen, bankospil, skattejagt, forskellige danse og meget andet. Ved hver miniklub bliver der lavet mad, så vi efter de forskellige aktiviteter, sætter os og spiser sammen.

Miniklubben er et tilbud til børnene, om at være sammen med deres kammerater og med de voksne, i omgivelser med mere ro og nærvær end i den travle hverdag.

Overgange og helhedstænkning

Vi har et tæt samarbejde med børnehaver og klub i Sengeløse. For at sikre den bedste overgang fra børnehave til SFO og fra SFO til klub, prioriterer vi god tid til overlevering. Vi værdsætter viden om jeres børn for at kunne tage godt imod, støtte, udvikle og skabe de bedste rammer og muligheder for hvert enkelt barn. Ligeledes ønsker vi at sende børnene godt afsted i klub, så det pædagogiske personale kan forsætte det pædagogiske arbejde og overgangen ikke opleves som svær.

Vi har børn fra børnehaver i andre skoledistrikter, og disse samarbejder vi også med. Vi afholder samtaler forud for opstart enten på skolen, via telefon eller i børnehaven.

Samarbejde

Vi vægter et tæt og godt forældresamarbejde med fokus på gensidig respekt, god dialog og barnets trivsel i centrum. Der afholdes skolehjemsamtaler med deltagelse af pædagogisk personale en gang årligt, derudover er der som oftest mulighed for formelle/uformelle snakke, når I henter. Hvis der er behov for yderligere samtaler, aftales dette.

Skoleleder Thomas Langkjær, januar 2024

Åbningstider:

Morgenåbning: 6.30 – 8.00

Mandag og torsdag : 13.05 – 17.00

Tirsdag : 13.50 – 17.00

Fredag : 13.05 - 16.00

Skoleferier: 6.30 – 17.00 (fredag

SFO Årsplan 23-24.pdf

Shape Created with Sketch.